Nekrolog
Cíl: vzájemné předání informací o emocionálně silných hodnotách, ži–
votním stylu a prožívání životního smyslu vlastní i druhé kultury.
Klíčové kompetence: afektivní kompetence posilování vcítění se do odliš–
ného hodnotového rámce a životního stylu; behaviorální kompetence formu–
lovat a srozumitelně sdělovat příslušníkům cizí kultury vlastní hodnotový rámec
a ideálovou normu životního stylu; kognitivní kompetence získat poznatky
o cizí kultuře, přiblížit se jejímu způsobu myšlení a hodnotám, rozvoj tolerance.
Cílová skupina: optimálně v malých skupinkách 3–5 lidí, max. 5 sku–
pinek; interkulturní skupina, technika může být hodnotná i mezi příslušní–
ky stejné kultury.
Čas: cca 60 minut.
Pomůcky: papír, tužky.
Postup: Účastníci se rozdělí do skupinek podle příslušnosti k dané kul–
tuře. Instrukce: „Ve vašem městě zemřela významná osobnost, člověk, kte–
rý pro vás i vaše okolí byl v mnoha smyslech vzorem. Teď jste novinářský
tým, který má za úkol napsat jeho nekrolog. V něm vyzdvihněte všechny
přednosti, kterými vás tato osobnost oslovovala.“
Po 20 minutách účastníci prezentují své nekrology.
Vyhodnocení, otázky (diskuse):
Technika mapuje okolnosti, za kterých se v dané kultuře stává člověk váže–
ným nebo, jak říkají sociologové, jakými cestami může dosáhnout vysokého
statusu. Diskuse by měla odhalit hodnoty, které každá osobnost reprezentuje.
Co bylo na vaší osobnosti tím, čeho jste si na ní vážili?
Jakým způsobem ten člověk žil, jaký byl jeho životní styl?
Byly věci, které mu chyběly?
Bylo něco, čeho měl nadbytek?
Bylo něco, co byste do nekrologu raději nenapsali, a přesto tohoto člo–
věka pokládáte za váženou osobnost?
Poznámka: Technika je zaměřena na závažné otázky související s pro–
žíváním životního smyslu a konečného naplnění života. Může se stát, že ně–
který z účastníků bude prožívat silné emoce související se ztrátou někoho
blízkého. Lektor by měl být připraven poskytnout bezpečný rámec pro pro–
žití těchto emocí.
201
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>